Vrijwilligerswerk in Mombasa, Kenia

El Roi School

Het hele peloton kinderen stond klaar in de gang. Netjes in een rij met de rug tegen de muur. Klaar om te leren. Klaar om de klas in te sprinten en aandachtig te luisteren naar wat de lerares te zeggen had, dachten we. Het alfabet, de dagen van de week, de maanden van het jaar, ze werden in liedvorm opgesomd. Alle kinderen namen plaats in het middelste lokaal, vanwege reparaties aan de vloer in de andere twee lokalen. God werd nog eens bedankt voor onze komst. We werden naar voren geschoven, 'You go teach'. Of we een lesje wilden geven. Maar er bevonden zich toch vier niveaus in de klas? Ja. 'Wich subject?', 'You choose.'. Gelukkig kenden de oudste kleintjes 16 woorden Engels en wij 2 woorden Kiswahilli. ‘Vooral niet onzeker overkomen! Je moet nog drie maanden', zei ik tegen mezelf. We behandelden het alfabet, wat cijfers, aandacht viel weg. Dan maar over naar het benoemen van tekeningen 'Apple, pan, car'. Zweet. Voor ik het wist, waren we van in het Engels benoemen van lichaamsdelen met een extreem kronkelende weg bij de tafel van 1 aangekomen, die totaal niet wilde landen. Ik voelde wanhoop vanwege mijn onmacht.


We moesten onze verwachtingen bij stellen. De proporties van leerstof die de kinderen per dag zouden opnemen, hadden Annemiek en ik, beide, te hoog ingeschat. We hadden ons mentaal voorbereid op assisteren, niet voor de klas staan, op het gebruik van Engels naar de kinderen, niet gebarentaal.


Ervoor zorgen dat we niet gek worden van onszelf moest beginnen bij het bijstellen van onze in Nederland gecreëerde verwachtingen. Mijn wilde ideeën over spellen organiseren, muziek maken en contact leggen met kinderen moest ik verwerpen. Ik deed mijn best er niet teleurgesteld over te zijn. Om ze niet nog een keer zo extreem te hoeven bijstellen stelde ik het maken van nieuwe ideeën gedeeltelijk uit. Accepteren dat de kinderen weinig langzaam stof opnemen en blij zijn met het kleinste behaalde doel zal van cruciaal belang zijn om er plezier in te houden. Christine had ook een bijdrage in het proces: 'Al leer je ze niets, dan zijn ze tijdens de lessen toch weer in contact gekomen met Engelse klanken', zei ze geruststellend toen we haar ons gevoel voorlegden.


De volgende dag was Christine naar de stad. Voor drie klassen waren er slechts twee leraressen beschikbaar. Ik stond alleen voor de oudste klas. Ik moest er, met behulp van handen-en-voeten-werk, proberen uit te leggen dat je niet diagonaal en met een lettergrootte van 3 cm het alfabet in je schrift moet schrijven. Maar ik was geduldiger en voelde me minder opgejaagd dan de dag ervoor.


Een melange van culturele verschillen, een taalkloof en hoge temperaturen, maken het dagelijks leven hier heavy. De zoektocht naar de juiste vorm zal nog even duren. In de tussentijd kijk ik mijn ogen uit in dit land en worden mijn zintuigen geprikkeld door de cultuur en de warmte.


De uitdaging spoelt de energie uit mijn lijf. Mijn bevredigde nieuwsgierigheid laad me op.

~ Jelmer

Reacties

Reacties

Angélique

Ha jelmer, na meerdere keren ´gluren´op je blog, en het lezen over je actie wil ik aan je kwijt bewondering te hebben voor je actie! Leuk ook alles wat je meemaakt op deze manier te kunnen volgen, wens je nog een mooie tijd toe daar, k blijf je verhalen volgen!

Hartelijke groet, angélique (k zat naast je bij de bijeenkomst in oktober)

carla appels

hoi jelmer,wat een verhalen,het lijkt vast of je al heel lang weg bent.hier mis je niets een hele regen week.maar misschien verlang je wel naar een mals buitje.is de zee ook je bad/douche?Pas maar op dat er geen engerds aan je tenen hangen.begint alles al wat te wennen?ik kan me zo voorstellen dat je ogen af en toe uit de kassen rollen.SUCCES en groetjes joop,carla.

Anneke DGFoundation

Hoi Jelmer,

Tja, en zo gaat het...This Is Afrika.. oftewel T.I.A.
Tjonge in je eentje een hele klas runnen!! Ben benieuwd of het je lukt omer een beetje structuur in te brengen ;-)
Je schrijft leuk en eerlijk, het ismooi om te lezen.
Wat heb je trouwens een erg leuke foto van Annemiek gemaakt met de emmer op haar hoofd, helemaal leuk!
Succes daar, geniet van de kleine dingen en kwaheri!
Groet, Anneke

astrid

He Jelmer, zo word je lekker in het diepe gegooid.. Ik deel een ervaring met je.. toen Sophie in groep 1/2 zat, was er onverwacht geen leerkracht, kinderen konden moeilijk verdeeld, of er een ouder was die de kleuters een ochtendje kon begeleiden. Er was natuurlijk niemand die spontaan opstond, maar ja 25 kindjes naar huis sturen leek mij geen optie en ach hoe moeilijk kon het zijn.... Ik leerde veel die ochtend, hoe jong ze zijn en haarfijn aanvoelen waar je grenzen liggen, hoe ze aan je lippen kunnen hangen als je een verhaal voorleest, hoe moeilijk het dan is om de kinderen die echt niet geboeid zijn toch bij het verhaal te houden! En dat was dan nog eens in het Nederlands.. Ik verliet de Windroos gedesillusioneerd, met hoofdpijn en met... respect, diep respect voor alle leerkrachten!
Nu ik jouw verhaal lees denk ik ach het viel bij mij nog wel mee en heb ik bewondering voor je moed en doorzettingsvermogen.

Probeer te genieten van de kleine stapjes!

Groet,
Astrid

ps jet vertelde trouwens dat jullie contact hebben via Roeleke, leuk!

Ria de jongh

Jelmer wat heb je al veel meegemaakt en dat je het er af en toe erg warm van krijgt (niet alleen van de temperatuur!) is goed te begrijpen hoor.
Geniet verder van al het nieuwe in zo'n bijzonder land.
Een hartelijke groet vanaf de Buurtweg Dik en Ria.

marianne

nou, nou Jelmer,dat was een spannende vuurdoop, daar kan geen Mankel tegen op! Maar inmiddels wat gewend aan de hitte van de tropen? 'tVraagt even tijd en een tandje lager kan helpen.
Mede door je verrassend mooi taalgebruik kijk ik alweer uit naar je volgende berichtje.
Heb het goed, geniet en....take care!
Marianne

Joep

Hé Jelmer,

Ik heb echt respect voor wat je aan het doen bent. Het zal zeker lastig zijn, maar je zult vast een hoop bereiken in die 3 maanden.
Ik wens je veel succes en het ga je goed!
Kan je eigenlijk nog steeds geld overmaken?

Joep

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood